Status og hovedtrekk

Nedenfor finnes generell informasjon om turneringen og denne siden vil bli løpende oppdatert.

Flint Meny U13 Cup er en tredagers turnering i Tønsberg for lag i klassene G13 og J13. Turneringen passer også for gode lag i klassene G12 og J12 som ønsker å teste regelverket i ungdomsfotballen. I 2025 arangeres turneringen altså i kristihimmelfartshelga fra 29. til 31. mai.

Spillformen er 9v9 og alle kamper spilles på vår egen Flint ESSO Arena. Det er kort gangavstand mellom alle baner, innkvartering på skoler, bespisning og badestrand.

Flint U13 Cup arrangeres basert på turneringsprinsippet multinivåturnering. Hovedmålet for denne turneringsformen er at alle lag skal få mange kamper mot andre lag med samme ferdighetsnivå. Dette er mulig fordi turneringen har mange lag, kun en aldersklasse og arrangementet gjennomføres på mange baner innenfor vårt svært kompakt arenaområde.

Turneringens øverste divisjon har et nivå minst på høyde med nasjonale eliteturneringer, mens andre lag får matching på sitt nivå i lavere divisjoner. Store klubber kan altså delta med alle sine nivådelte lag og være sikker på at alle lagene får en god sportslig opplevelse samtidig som klubben kan lage en sosial ramme rundt arrangementet for hele årgangen. Stadig flere klubber er opptatt av dette.

Vi ønsker å skape minner for livet også for lag som ellers aldri har mulighet for å vinne noe. I denne turneringen kan det derfor gjerne være klubbens andrelag som ender opp med å spille finale i sin divisjon og vinner den store pokalen.

Turneringsoppsett

På vårt eget anlegg har vi kapasitet til godt over 100 lag, men vi ønsker en gradvis vekst og planlegger i 2025 for 80 – 100 lag, altså noe mindre enn det antallet vi hadde i 2024 (72 i G13 og 32 i J13). Flint Meny U13 Cup vil uansett være blant de aller største rene U13-turneringene i Europa. 

Vi vil legge godt til rette for klubber med lang reisevei og på den måten sørge for at vi får stor geografisk spredning.

Turneringsoppsettet er laget med mål om at kamper skal spilles mellom lag med likt ferdighetsnivå:

  • Torsdag arrangeres en seeding-turnering hvor alle lag spiller fire korte kamper.
  • Fredag spiller alle lag tre gruppespillkamper i sin divisjonsavdeling.
  • Lørdag spiller alle lag sluttspillkamper eller plasseringskamper.

Totalt vil alle lag i løpet av turneringen spille 8, 9 eller 10 kamper. Se mer detaljert beskrivelse av turneringsoppsettet nedenfor.

Påmeldingsfrister

Vi har ingen siste påmeldingsfrist. Turneringen har en maksimalbegrensning på antall lag og i tillegg er vi avhengig av at antall deltagere i hver av klassene er delelig på 4.

Merk spesielt: Kapasiteten i utgangspunktet satt til 64 lag i G14 og 16 lag i J14. Når denne grensen er nådd, er det bare å fortsette å melde seg på til ventelisten. Vi slippe da inn lag i hele bolker av 4 lag. I denne situasjonen vil vi ta geografiske hensyn og det er ikke nødvendigvis første lag på ventelisten som blir bekreftet plass.

Påmelding og priser

Påmelding skjer på turneringssiden i Profixio. Her kan man da også se hvilke lag som er påmeldt. Påmedlingsavgiften er 4.000 kroner pr. lag som i tidligere år. Lagene kjøper A-, B- eller C-kort for spillere og lagledere.

  • A-kort gjelder for lag som ankommer onsdag kveld og dekker tre overnattinger, fire kalde måltider og fire varme måltider. Prisen er 2.300 kr pr. deltaker (spillere og lagledere) og minimum antall kort pr. lag er 15.
  • B-kort gjelder for lag som ankommer direkte til kamp torsdag formiddag og dekker to overnattinger, to kalde måltider og fire varme måltider. Prisen er 2.000 kr pr. deltaker (spillere og lagledere) og minimum antall kort pr. lag er 15.
  • C-kort gjelder for lokale lag. Disse lagene får to varme måltider. 
    Prisen er 750 kr pr. deltaker (spillere og lagledere) og minimum antall kort pr. lag er 13.

Minimum antall deltakere er summen av spillere og lagledere. Grunnen til at vi krever et minimum antall deltakerkort pr. lag er at vi ønsker å være sikker på at deltakende lag har tilstrekkelig robuste tropper slik at vi unngår situasjoner hvor lag må trekke seg i siste liten. Store klubber som deltar med flere lag i en klasse er mindre sårbare. Derfor er kravet til deltakerkort for ekstralagene to mindre enn for det første.

Lag som ønsker å benytte avtalene vi har framforhandlet med lokale overnattingssteder i stedet for å overnatte i klasserom, betaler egne priser. Påmeldte lag vil motta ytterligere informasjon om innkvarteringsalternativer. 

For lag som ankommer med fly og som ikke kan ta med allverdens med bagasje har vi mulighet til å tilby oppreide senger på skolene. Vi har mulighet for å organisere henting av lag på Gardermoen eller Torp.

Ingen lag betaler noe i år. Det er derfor fullt mulig å justere antall påmeldte lag før fakturering av påmeldingsavgift i januar. Først da blir påmeldingen bindende. Deltakerkortene betales omtrent to måneder før turneringen.

Kontakt oss for ytterligere informasjon når dere har spesielle ønsker eller behov.

Ytterligere informasjon om turneringen: